Do Yoga

Det er ikke for sjovt, når man siger, at Yoga er med til at skabe balance i dit liv – både fysisk såvel som psykisk. Læs med her, hvor vi giver dig 5 gode grunde til at dyrke yoga, fortæller om hvad det gør ved din krop og sjæl, de forskellige typer af yoga, samt hvilke grundlæggende stillinger du bør kende til, når du starter. 

5 gode grunde til at dyrke yoga
1. Kroppens styrke,
smidighed og balance bliver styrket. Yoga er med til at opbygge kroppens muskler, og man får brugt alle musklerne. Når du står i de forskellige stillinger, øger du kroppens styrke. Kroppen bliver også mere smidig, fordi den ”strækker” sig, og bliver mere og mere vant til stillingerne, og samtidig forøger du også din balanceevne. I yoga handler det om at holde fokus, og i nogle typer af yoga bliver din balance i den grad sat på prøve, da du skal holde stillingerne længe, og nogle af dem kræver, at du kun står på ét ben, eller i en svær position.

2. De indre organer bliver forbedret. Yoga er også med til at forbedre blandt andet din fordøjelse samt blodcirkulation. Dette sker gennem stillingerne, der gør kroppen mere åben og fri, og udrenser nogle af afgiftsstofferne som er i kroppen. Yoga forbedrer også iltoptagelsen, da du i yoga lærer at forbedre dit åndedræt og vejrtrækninger.

3. Afstresser dig. Yoga er med til at give dig ro i sindet. Din koncentration og dit fokus i yoga er altafgørende, og i takt med dette lærer du at slappe af i sindet og holde dårlige tanker og bekymringer ude. Dette virker afstressende, og hjælper dig med at forøge energien i din dagligdag samt din koncentrationsevne. Yoga hjælper dig derfor ikke kun fysisk med din krop, men hjælper dig også psykisk.

4. Kan gøres derhjemme. En anden rigtig god ting ved yoga er, at du kan udføre det hjemme, på jobbet, hos veninden eller kæresten, og du er dermed ikke afhængig af udstyr, som kun findes i fitnesscentret. Det eneste du måske skal have ved hånden i nogle tilfælde, er en yogamåtte, da gulvet er hårdt at lave nogle af øvelserne på.

5. Yoga øger selvværd og selvtillid. Da du bliver væsentlig mere kropsbevidst gennem yoga, er det med til at øge din selvtillid. Du opdager sider af dig selv, som du ikke anede, at du havde, og du lærer at holde af din krop.

Yoga typer 

Hatha Yoga
Denne form for yoga, er en af de mest grundlæggende og velkendte typer af yoga. Her gennemgår man de klassiske yogastillinger og åndedrætsøvelser. Skiftene fra stillingerne foregår roligt, og der kan også være pause imellem. Det centrale for Hatha Yoga er, at man udfører stillingerne rigtigt og tilpasser kroppen.

Yin Yoga
I Yin Yoga holder man hver yoga stilling i længere tid, op til 3-8 minutter ad gangen. Her får man især arbejdet med kroppens styrke og bindevæv.

Hot Yoga
Det genkendelige ved denne form for yoga er, at det udføres i et meget varmt lokale. Yogaen udføres oftest i et lokale op mod 40 graders varme. Varmen gør, at man kan komme dybere ind i stillingerne. I hot yoga udskiller man mange affaldsstoffer pga. varmen.

Flow Yoga
I flow yoga arbejder man i et lidt hurtigere tempo end de andre yoga former, og stillingerne holdes derfor ikke særlig længe ad gangen. Der er ingen pauser mellem stillingerne, som giver et flow og hjælper med at bevæge kroppen i takt til åndedrættet.

Det bedste ved yoga er, at du kan dyrke det, når du har tid og føler for det. Du kan dyrke yoga derhjemme eller på jobbet, og her har vi givet dig de mest basale stillinger, som kan give dig inspiration til selv at prøve og dyrke det. I videoerne og på billederne (oven for og neden for) kan du se, hvordan stillingerne udføres rigtigt.

7 Grundlæggende yogastillinger

1. HUNDEN
Denne stilling er en af de mest basale og grundlæggende stillinger i yoga. Det er basen for videreførelse af mange andre yoga stillinger. Den udføres ved at have begge fødder i gulvet, hvorefter du sætter hænderne i i gulvet og har hovedet mellem armene. Numsen skydes op.

2. TRÆET
Denne stilling er du sikkert også stødt på før. Denne stilling fokuserer på balancen, og udføres ved at stå på et ben, hvor den anden fod hviler på det stående ben. Du står strakt, og har armene over hovedet og samler hænderne.

3. STOLEN
Denne stilling bliver også kaldt ‘Den Usynlige Stol’, fordi du står på dine ben, og strækker dine arme, bøjer i knæene og lader som om, at du sidder på en stol.

4. KRIGER 1
I kriger 1, har du det ene ben bagved det andet. Det forreste ben er bøjet og det bagerste er strakt. Begge dine fødder peger fremad. Din krop og ryg er rank, og dine arme holder du oppe i luften.

5. KRIGER 2
I krigeren handler det om at stå med begge fødder langt fra hiannden. Det knæ og den fod der er forrest skal peje ligeud, og den bagerste skal være vandret. Dine arme skal være strakte og paralelle med gulvet, og hovedet skal vende samme vej som den forreste fod.

6. KOBRAEN
I denne stilling ligger du på maven, og sætter hænderne i gulvet ved siden af kroppen. Derefter løfter du den forreste del af kroppen, og løfter hovedet samtidig med.

7. KAT-KO
Denne stilling består af to dele. Du står på alle fire, og starter med at svaje dybt i ryggen samtidig med du kigger opad. Dernæst bøjer du i ryggen og skubber den op mod loftet. Hovedet bøjer nedad, så du kan kigge på din mave.

Vidoerne er fra DR3Yoga With Adriene og Project Dstllry